Wykaz materiałów.
Wykaz materiałów z projektu zawiera informację o potrzebnej ilości stali, izolacji, cementu, betonu i innych materiałów do budowy Twojego domu. Jeżeli nie masz takiego wykazu, porozmawiaj o tym z projektantem lub kierownikiem budowy. Możesz także zlecić opracowanie ślepego kosztorysu u kosztorysanta. W kursie pomożemy Ci obliczyć materiał na całą budowę. Wykaz materiałów pozwoli Ci wybrać najlepszy skład budowlany i lepiej zarządzać budową.
Zamawianie materiałów.
W składzie materiałów budowlanych będziesz zamawiał materiały na ściany nośne i działowe, cement, materiały izolacyjne i tym podobne. W węźle betoniarskim będziesz zamawiał beton, a stal w hurtowni stali.
Aby mieć pewność, że materiał zostanie dostarczony bez problemów:
- Sprawdź szerokość drogi. Droga o szerokości 8 metrów lub mniej może utrudniać manewrowanie większych pojazdów. Zrób zdjęcia drogi i zrzut ekranu np. z geoportalu i przedstawiaj je podczas zamawiania materiałów. Być może zamiast jednego transportu trzeba będzie zamówić 2 mniejsze.
- Sprawdź czy nad drogą nie przebiega nisko linia energetyczna.
- Sprawdź ograniczenia tonażu na drogach publicznych i przekuj te informacje hurtowni. Zdarza się, że skład budowlany liczy stawkę za km dojazdu, a podczas transportu okazuje się, że auto musiało jechać objazdem. Najlepiej ustalać stałą kwotę za dojazd.
Ogólne porady:
- Warto wybrać hurtownię polecaną przez innych budujących. Ważniejsze jest to, że hurtownia jest słowna i dostarcza materiały w terminie niż to, że jest o kilka procent tańsza od innej.
- Warto negocjować i porównywać ceny z internetem. Jeżeli ceny w danym składzie są OK, ale jeden produkt kosztuje za dużo – warto ją zbić.
- Kontroluj wydatki. Patrz na ceny drobnych rzeczy, bo zapłacisz za nie dużo, jeżeli nie będziesz ostrożny. Nie skupiaj się wyłącznie na negocjowaniu cen „dużych” materiałów, takich jak materiały na ściany, styropian czy pokrycie dachowe, bo największe różnice w cenach dotyczą drobniejszych elementów, takich jak izolacja, membrana kubełkowa, klej, pianki itp. Łatwo za te rzeczy przepłacić nawet dwa razy!
- Zrób zdjęcia drogi i zrzut ekranu np. z geoportalu i przedstawiaj je podczas zamawiania materiałów.
Podczas składania zamówienia zapytaj o:
- Koszty transportu. Czy w przypadku zamawiania dużej partii materiałów jest możliwość uzyskania darmowego transportu. Jaki rodzaj transportu? HDS (film) umożliwia rozładunek przez kierowcę, auto bez HDS wymaga rozładunku z pomocą ekipy budowlanej.
- Zasady zwrotów. Jakie są możliwości zwrotu niewykorzystanego materiału? Czy skład zapewni transport? Jaki koszt?
- Co, jeżeli chcesz domówić materiał? Przykład: zabrakło kilku worków cementu. Jakie są zasady?
- Termin dostawy. Dzwoń kilka dni przed spodziewaną dostawą i upewniaj się, że wszystko jest OK. Dzięki temu dasz sobie czas na reakcję.
Droga dojazdowa
- Budowa domu wymaga dostarczenia wielu ciężkich materiałów. Jeżeli na Twoją działkę prowadzi droga gruntowa, to zapewne ulegnie ona częściowemu zniszczeniu podczas budowy. Aby zminimalizować to ryzyko, nigdy nie zamawiaj transportu materiałów podczas roztopów śniegu lub obfitych opadów ponieważ podmokła droga zostanie szybko „rozjeżdżona”.
- Jeżeli droga na pewnym odcinku jest nieprzejezdna lub teren jest podmokły, można ją naprawić na kilka sposobów:
1) Zasypać drogę żużlem (szlaką) w taki sposób, aby droga była wyżej niż grunt. To tymczasowe rozwiązanie i podczas budowy oraz po jej zakończeniu, okresowo (np. raz na rok) trzeba będzie uzupełniać ubytki,
2) Położyć płyty drogowe podwójnie zbrojone i przysypać piaskiem,
3) Zamówić gruz (np. zamieścić ogłoszenie w lokalnym serwisie, zadzwonić do firm wyburzeniowych) lub – jeżeli do budowy zostało dużo czasu – umieścić przy głównej drodze tabliczkę „Przyjmę gruz w każdych ilościach”. Uwaga na jakość gruzu, aby nie znajdowały się tam „śmieci” takie jak rozbite butelki, przewody elektryczne itp. Gruz powinien być betonowy, bez cegły. To także rozwiązanie tymczasowe.
4) Można także zrobić drogę docelową. Jeżeli teren jest podmokły, należy odciągnąć wodę drenażem, korytować (czyli ściągnąć wierzchnią warstwę ziemi), położyć geowłókninę i na to grube kruszywo o frakcji 3-6 cm, a następnie kruszywo 18 – 36 mm, które należy zagęścić.
Droga pokazana na filmie została wykonana w następujący sposób:
- Korytowanie (3 metry), głębokość ok. 15 cm,
- Geowłóknina,
- Warstwa piasku,
- Warstwa pokruszonego gruzu
Warstwa piasku chroniła geowłókninę podczas rozprowadzania gruzu. Piasek dobrze odprowadza wodę.
Sposób wykonania drogi zależy od warunków gruntowych – skontaktuj się z wykonawcami, aby ustalić rodzaj prac i otrzymać wycenę.
Pozdrawiam,
Sławek Zając
Podcast: “Dylematy budowlane”
Blog budowlany “Jak się wybudować i nie zwariować”: blog.poradnik-budowlany.com
Książki, checklisty, kursy: www.jaksiewybudowac.pl